נסיגת חניכיים

מהי נסיגת חניכיים וכיצד מטפלים בה?

נסיגת חניכיים היא מצב שבו נסיגת חניכייםהחניכיים נסוגות ממקומן ומתחילות לחשוף את שורש השן.לעיתים תופעה זו מלווה בכאב ורגישות ולעיתים יוצרת בעיות אסתטיות.

חלק גדול מבין מי שלוקה בנסיגת חניכיים חושש כי נסיגת החניכיים ואובדן הדרגתי של רקמתם בשיניים אחדות היא סימן לקיומה של מחלה העלולה לגרום לאובדן כל השיניים.

כיום ניתן במצבים מסוימים לטפל בנסיגת החניכיים ולהחזיר את המצב לקדמותו.

הסיבות לנסיגת חניכיים

ישנם גורמים רבים ושונים לנסיגת חניכיים. הגורמים העיקריים  כוללים:

• טיפול לא נאות בשיניים במהלך השנים,
  • תוצאה של מחלת חניכיים,
  • צחצוח שיניים אגרסיבי מידי לאורך זמן או שימוש במברשת שיניים קשה,
  • עישון,
  • חריקת שיניים,
  • שיניים עקומות או צפופות,
  • פירסינג באזור הפה,
  • שחזורים דנטליים כגון סתימות וכתרים העלולים לגרום לגירוי בחניכיים
  • ועוד.

אפשרויות טיפול בנסיגת חניכיים

במרבית המקרים הטיפול בנסיגת חניכיים הוא טיפול בגורמים שהביאו לנסיגה. יש לבצע בדיקה יסודית אצל מומחה לחניכיים ולעבור טיפול הסרת אבנית אצל שיננית אחת לחצי שנה לפחות. במקרים מסוימים ניתן לבצע "השלמה" של החניכיים שנסוגו על ידי ניתוח חניכיים.

נסיגת חניכיים חמורה

השיניים, נאחזות בלסת באמצעות החניכיים. כאשר מתקיימת פגיעה בחניכיים, אחיזת השיניים בלסת עלולה להיחלש עד כדי אובן האחיזה ונשירה של השן. נסיגת חניכיים חמורה, הינה מצב בו מיקום החניכיים משתנה, החניכיים נסוגות לאחור ושורש השן נחשף ומתגלה. בנסיגת חניכיים חמורה המראה שנוצר הוא של שיניים ארוכות מהרגיל. אחת הבעיות המרכזיות בזיהוי נסיגת חניכיים היא, שתהליך נסיגת החניכיים אינו כואב ורק כאשר שורש השן נחשף באופן משמעותי, ניגשים לאיבחון וטיפול.

• חשוב לזכור, שככל שנסיגת החניכיים מאובחנת בשלב מוקדם יותר, כך תהליך הטיפול פשוט ובטוח יותר והסיכוי להגיע לנסיגה חמורה פוחת. לכן, כדאי להקפיד על הגעה סדירה לביקורת תקופתית אצל רופא השיניים.

נסיגת חניכיים – תופעות לוואי

נסיגת חניכיים גורמת לפגם אסתטי בפה במיוחד כאשר נסיגת החניכיים נגרמת באזור של השיניים הקדמיות. כאשר נסיגת החניכיים נגרמת באזור זה הדבר בא לידי ביטוי  בפגיעה בדיבור ובחיוך.

תופעות לוואי נוספות העלולות לגרום כתוצאה מנסיגת חניכיים הם דימום המחמיר את התופעה וסכנה להיווצרות עששת.

נסיגת חניכיים – תוצאות הטיפול

חשוב מאוד לאחר הטיפול בנסיגת החניכיים לתת הסבר למטופל כיצד לצחצח נכון את שיניו ובאיזו מברשת כדאי להשתמש.
במידה והמטופל מעשן קבוע יש לבקש ממנו לחדול מעישון.
חשוב מאוד להקפיד על הייגיינה אוראלית!

מרפאת המומחים של ד"ר אופיר

אנו ממליצים לבצע  את הטיפול בבעיות החניכיים בכלל ובנסיגת חניכיים בפרט על ידי רופא שיניים מומחה למחלות חניכיים (פריודונט), ולבדוק מהי הסיבה או הסיבות לנסיגת החניכיים –  כל זאת על מנת שהטיפול יתבצע בצורה הטובה והמקצועית ביותר ועל מנת להגיע לתוצאות בריאות ואסתטיות.